Thursday, September 14, 2006

[WEB 2.0/웹 2.0] Social Search.. Is It Next Big Thing? ^^




'Social Search', based on informal opinions of netizens, is hot on the wheel nowadays. Human-belings as the social creatures have a deep desire to gather informations for his own problems. I think it's like an basic instinct for human..
In my opinion, the famous search engine in our time is google in the world, ... 'empas', 'naver', 'searchplus' in Korea.^.^ 'naver' is top-ranking portal in Korea, but I don't like it.. actually I use google for searching all the time.
Google and others are based on various programmatic search algorithms. These search solutions can support enormous data to the hungry user. But They don't give a perfect satisfaction to users. People wants know direct informations about his problem and curiosity... like answers from good neighbors or experts in that field. So the needs for Social Search is increased day by day. And many top search engine sites and portals are struggling to support Social Search to netizens.. by using Web 2.0 service.
Web 2.0 means 'participation', 'share' and 'open' to any members. It is full flourish at top social network sites, blogs and wikis in the world. Myspace, Tagworld, Facebook and Cyworld(in Korea) and so on are very famous social network sites. Their market value becomes amazingly high.. The founder of them became multimillionaires in a very short time! ^^ The realtime updated DB of social networks can be the precious base for Social Search.
Yahoo! answers, Google answers and Co-Ops, Ask.com(Ask Jeeves), answerbag, Kin(naver in Korea) are Q/A type of services in the web. del.icio.us, Yahoo hub, blink(naver in Korea), minich(SK comms in Korea)are user created tag sharing services.
I am attracted mostly by 'wiki' service such as wikipedia.org, wikihow.com ... Wiki is a powerful online social collaboration and commnication service tool. I think that The Next Big Thing in WWW might be originated from the wiki-based social search mechanism. ^_^
Here is the very funny wiki I found on today. "How to draw a caveman."

*More about in 'Social Search' at http://news.com.com/2100-1038_3-6108962.html

네티즌들의 자유로운 의견과 정보를 기반으로한 '소셜서치(사회적검색)'가 요즘 큰 화제가 되고 있다. 사회적 창조물로써의 인간은 자신의 여러 문제거리에 대한 정보들을 얻고자 하는 큰 욕망을 가진다. 내 생각에 이는 기본적인 본능에 가까운 것 같다..
우리 시대의 세상에서 가장 유명한 검색 엔진은 단연 구글이다. 한국에는 엠파스, 네이버, 써플 등이 있지만 ^.^ 다만.. 국내의 상위 포탈인 네이버는 내가 별로 좋아하지 않는편이다. 사실 거의 항상 구글을 검색에 사용하고 있는 편이다.구글과 다른 검색 엔진들은 다양한 프로그램의 검색 알고리즘에 기반한다. 이들 검색 솔류션들은 정보에 배고픈 사용자에게 어마어마한 데이터를 제공할 수 있다. 그러나 이들 서비스는 사용자들에게 완전한 만족을 주지는 못하고 있다. 사람들은 자신들의 문제거리나 관심거리에 대해서 직접연관된 정보를 좋은 이웃들이나 해당 분야의 전문가들에게 얻길 바란다. 그래서인지 소셜검색에 대한 요구는 날마다 증가하고 있다. 또한 여러 상위권 검색엔진 사이트들과 포탈들은 웹 2.0 서비스를 사용함으로써 네티즌들에게 소셜검색을 제공하려고 분주히 노력하고 있다.
웹 2.0은 모든 구성원들에 대한 '참여', '공유' 그리고 '개방'을 의미한다. 웹 2.0은 전세계적으로 소셜네트워크 사이트, 블로그, 위키의 형태로 크게 융성하고 있다. 마이스페이스, 태그월드, 페이스북 그리고 싸이월드(국내) 등은 매우 유명한 소셜네트워크 사이트들이다. 이들의 시장가치는 무지하게 크다.. 이들 사이트의 창립자들은 굉장한 억만장자들이 되었다. 그것도 매우 짧은 시간에! ^^
소셜네트워크에서 실시간으로 갱신되는 DB는 소셜검색에 매우 중요한 기반이 될 수 있다. 야후 answers, 구글 answers와 Co-Ops, 애스크지브의 ask.com, answerbag, 지식인(네이버, 국내) 들은 모두 웹상에서의 묻고/답하기 형태의 서비스이다. 또한 델리셔스, 야후허브, 블링크(국내), 미니채널(SK컴즈, 국내)들은 사용자들이 생성한 태그(링크기반)를 공유하는 서비스이다. 가장 주목할 만한 것은 바로 'wiki'(위키)이다. 대표적 사이트로는 위키피디아, 위키하우 등이 있다. 위키는 매우 강력한 온라인 사회적 협업과 교류 서비스 수단이다. 내 생각에는 웹세상에 다가올 다음 큰 혁신은 이 위키에 기반한 소셜 검색 메커니즘에서 비롯될 것 같다. ^_^

재미난 위키 데이터 하나를 오늘 발견했다. "동굴맨 그리는 법".

*'소셜검색'에 대한 기사는 여기를 참조하세요.

[Tag] Social Search, Web 2.0, Social Network, Wiki/ 소셜검색, 웹 2.0, 소셜네트워크, 위키

0 Comments:

Post a Comment

<< Home